Moed

De oma van een student overleed. Hij meldde zich af voor de lessen en verdween een paar dagen van de radar. Daar had iedereen alle begrip voor. Een paar appjes met passende emotiocons gaan heen en weer. Taken in het groepswerk worden haast vanzelfsprekend van elkaar overgenomen. Iedereen geeft de student in kwestie alle ruimte. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Na een tijdje komt de student weer naar school toe. Dan breekt een ongemakkelijke situatie aan. Want de ruimte die eerder online was gecreëerd had een bepaalde mate van afstand. En dat was best aangenaam. Maar als je elkaar weer voor het eerst ziet, dan is die afstand als sneeuw voor de zon verdwenen. Het komt dichtbij. Misschien wel te dichtbij? En dat kan best ongemakkelijk zijn voor zowel de student als de ander. Wat moet je doen? En wat moet je vooral niet doen? Niemand wil dat de situatie nog ongemakkelijk wordt. En toch gebeurt dat regelmatig.

Praten over de dood is niet vanzelfsprekend. Het spreekt niet voor zich hoe dat je moet doen. Het verdriet van de ander raakt soms aan het verdriet van jezelf. Misschien ben je bang voor de tranen van de ander of je hebt moeite om de juiste woorden te vinden. Tijdens dit soort momenten kom je ineens heel dicht bij elkaar te staan. Dat is spannend want je komt kwetsbaarheid van jezelf en van de ander tegen. De Amerikaanse hoogleraar Brené Brown doet al jaren onderzoek naar kwetsbaarheid. Een van haar standpunten is dat kwetsbaarheid bij moed begint. De moed om er te zijn en jezelf te laten zien. Zij is van mening dat in dit soort situaties zingeving, authenticiteit en liefde kunnen ontstaan. De kloof tussen deze mooie woorden en een overleden oma kan best groot zijn.

Laten we beginnen bij de moed om gesprekken over de dood niet uit de weg te gaan. Samen stuntelen is een prima manier om het ijs te breken. Om nieuwe ijsvorming te voorkomen zul je moeten blijven bewegen. Dus stel vragen en ga het contact aan. Spreek uit dat je het lastig vindt en de ander niet onnodig wilt kwetsen. Deze nieuwe verbindingen zorgen voor meer ruimte en minder spanning. Goed beslagen ten ijs komen, betekent in dit geval dat je de moed hebt om door het ijs te zakken om te ontdekken dat je kunt staan.