Collage

• Boven verwachting positieve ervaringen
  • Dankbaar voor gezondheid
  • De dood is geen taboe
  • Door een andere bril kijken
  • Genieten van het leven zolang het nog kan
  • Tevreden zijn met wat je hebt

Dit zijn zomaar wat uitspraken van 12 studenten van de opleiding Sociale Studies. Het afgelopen studiejaar deden zij mee aan het onderwijsprogramma de Leergemeenschap. Zo kwamen zij in contact met ouderen van Vitalis Woon Zorg Groep in Eindhoven. Door verschillende ontmoetingen hebben ze geleerd om verbinding te maken, te koesteren wat er is en los te laten wat niet zal zijn. De levensverhalen van de ouderen heeft hen aan het denken gezet. Ze weten nu beter wat er allemaal bij komt kijken als je ouder wordt. Door met elkaar samen te werken zijn de studenten tot het inzicht gekomen dat je elkaar nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen.

Aan de hand van vragen maakten de studenten samen collages over de Leergemeenschap. Ze vroegen aan elkaar hoe ze oud zouden willen worden. Dit leverde een interessant kijkje op in hun manier van denken. Op hoge leeftijd willen zij waardering hebben voor zowel de dingen van vroeger als de dingen van dat moment. Verder spreekt het idee hen aan dat als je oud bent dat je dan met het leven kunt stoppen wanneer je wilt. Tot slot willen ze graag samen zijn met een geliefde en gezond, gelukkig en ook strak (!) door het leven gaan.

Een collage bestaat uit kunstzinnig opgeplakte knipsels. Het woord collage komt van het Franse woord coller. Dat betekent; plakken. De collages van deze studenten laten op kunstzinnige manier zien dat de ervaringen van de Leergemeenschap bij hen zijn blijven plakken. Het was dus zinvol.