Inzicht en opluchting

Met aandacht luisteren studenten van de opleiding Sociale Studies naar het verhaal van Hans Peeper (82 jaar). Als kind van 4 jaar ging hij met zijn ouders naar doorgangskamp Westerbork en later naar concentratiekamp Bergen-Belsen in Duitsland. Na de bevrijding keert hij samen met zijn vader terug in Amsterdam. Aan de hand van foto’s schets Hans een beeld van zijn leven tijdens en na de oorlog. Dit maakt diepe indruk op de studenten. Naast de gruwelijkheden staat Hans ook stil bij de mooie momenten in zijn leven: zijn gezin met kinderen en kleinkinderen.

Naderhand geeft Hans geduldig antwoord op alle vragen. Waarom hij de opleiding van de studenten zo mooi vindt? ‘Ik vind het ontroerend dat jullie je inzetten voor het welzijn van andere mensen’. Of hij nog advies heeft? ‘Probeer geen vooroordelen te hebben over mensen en ben kritisch’.  Hoe was het voor Hans om hierover te vertellen? ‘Twee jaar geleden ben ik hiervoor benaderd door Herinneringscentrum Kamp Westerbork (https://kampwesterbork.nl/onderwijs/gastspreker-in-de-klas). Aanvankelijk dacht ik hier niet geschikt voor te zijn. Ik was nog maar een kind. Maar iemand moet het vertellen. En ik merk ook dat het helpt om erover vertellen’. Een van de belangrijkste redenen voor Hans om gastlessen te geven is aandacht vragen voor op het oplaaiend antisemitisme in relatie tot wat de Joodse gemeenschap is overkomen. Studenten begrijpen dit en maken makkelijk de verbinding met de risico’s van stigmatisering en hun rol als aankomend sociaal werker.

Door het verhaal van Hans hebben de studenten een beter beeld gekregen wat de lange termijn effecten van een oorlog kunnen zijn. Ze hebben geleerd hoe belangrijk het is om met aandacht te luisteren, geduldig te zijn en verdraagzaamheid te tonen. Dit zorgt naast inzicht bij de luisteraars, ook voor opluchting bij de verteller. Het geheel is hier duidelijk meer dan de som der delen.