Zin om te lezen

Voor de workshop mailde een student naar mij. Ze moest helaas iets eerder weg bij de workshop. Maar ze was het boek al aan het lezen en ze had er heel veel zin in. Ik was verrast door haar mailtje. Een student die vrijwilliger een boek leest? Hoe kan dat? Tijdens de workshop blijkt al snel, dat zij niet de enige student was die het boek had gelezen.

De workshop gaat over het werk en leven van Dr. Edith Eger. Zij overleeft de Holocaust en wordt psychotherapeut in Amerika. Hierover schrijft zij het boek De Keuze (2018). Niet veel later volgt Het Geschenk (2020) een gids om de sleutel van de gevangenis in je hoofd bij jezelf te vinden. Studenten luisteren met interesse en nemen actief deel aan de gesprekken. Ze zijn onder de indruk van het leven van Eger en worden aan het denken gezet. Voor sommige biedt dit persoonlijke inzichten. Andere studenten verbinden het aan hun opleiding Sociale Studies.

Bij de afsluiting blijkt dat andere studenten nu ook het boek gaan kopen. Het levensverhaal van een dame op hoge leeftijd geeft jonge mensen zin om te lezen.