Inspiratie

Dr. Edith Eger overleefde de Holocaust. Ze emigreerde naar Amerika waar ze een beroemde psychotherapeut werd. In 2020 bracht ze het boek ‘Het Geschenk’ uit. Dat gaat over de keuze die je hebt hoe om te gaan met gedachten zoals schuld, wrok en angst. Eger is van mening dat je gedachten je grootste gevangenis zijn. Ze zegt dat je zelf de sleutel hebt om die gevangenis te openen. Het verhaal van Eger spreekt mij aan. Als iets je aanspreekt is het de vraag of de inspiratie van buiten naar binnen komt of dat het van binnen naar buiten gaat. Inspiratie betekent niet voor niks ‘bezieling’. In ieder geval besloot ik een webinar over Eger te geven voor studenten. Dit leverde een boeiende bijeenkomst op met mooie gesprekken.

Naderhand reageerden de studenten op het leven en de visie van Eger. Naast quotes  en songteksten, hebben sommige studenten een gedicht geschreven. Hieruit trek ik de voorzichtige conclusie dat ook zij ‘bezield’ waren over Eger. Het is een cliché, maar dat voelt voor mij als een geschenk.

Hieronder reacties van de studenten:

Mikey: Ik heb een geheel nieuwe kijk en beeld gekregen. Ik heb veel gehad aan het boek om in het hier en nu te leven. Dat heb ik verwerkt in een gedicht ‘Gevangen in mijn hoofd’.

Myrthe: Ik vind het levensverhaal van Edith interessant. Ik zit eraan te denken haar boek te bestellen. Ik vind het knap hoe zij met haar leven omgaat en ik wil meerdere regels uit haar boek toepassen op mijn eigen leven. Ze heeft mij geïnspireerd met hoe ze in het leven staat!

Flora: Ik heb gelukkig niet hetzelfde meegemaakt als Edith, maar ik herken wel hoe zij omging met ontkenning. Daarover heb ik het gedicht ‘Leven met angst’ gemaakt.

Anna: Het nummer ‘Freedom’ van Django Unchained vind ik passen bij wat Edith vertelt. De avond na het webinar heb ik erover gesproken met mijn ouders en broer. Ik neem er veel van mee in mijn persoonlijke ontwikkeling.

Sofie: Ik ben begonnen met lezen in haar boek: De Keuze. Tot nu toe vind ik haar levensverhaal bijzonder fascinerend en inspirerend. Edith geeft me heel veel inspiratie en kracht.

Esmée: Edith heeft mij duidelijk gemaakt dat je eerst naar jezelf moet kijken en alles verwerkt moet hebben, voordat je een ander kan helpen. Als sociaal werkers zijn wij er natuurlijk om anderen te ondersteunen en hulp te bieden. Nu besef ik mij dat ik een helemaal content met mezelf moet zijn, voordat ik anderen kan steunen.