Achtbaan

De top 2000 sluit dit jaar af met het nummer Roller Coaster van Danny Vera. Sinds 2016 stond Queen op nummer een. Maar dat is nu verleden tijd. Roller Coaster doet het ook goed in een andere muzieklijst. Het staat namelijk op de tweede plaats in de Dela top 50 uitvaartmuziek. Dat is misschien niet de lijst waar men dagelijks inkijkt. Ik kwam het tegen tijdens de voorbereiding van ‘De dag van de dood’. Dat is een onderdeel van de minor GGZ-agoog bij de opleiding Sociale Studies in Breda.

Met studenten van deze minor sprak ik over mythen, riten en symbolen rondom de dood. Dat gaat respectievelijk over zinvolle verhalen, handelingen en voorwerpen die betekenis geven bij overlijden. Muziek speelt een belangrijk rol als het gaat om zingeving. In Roller Coaster ‘vertelt’ de zanger over de achtbaan van het leven, verbonden zijn met iemand en de weg naar huis terugvinden. Thuis is voor hem de plek waar de magnolia groeit.

De tijd was helaas te kort (of mijn les was te lang?) om hier verder op door te gaan met de studenten. Graag had ik van hen gehoord hoe zij als sociaal werker mensen begeleiden die de weg naar huis kwijt zijn geraakt. Hoe je samen op zoek kunt gaan naar de magnolia die symbool staat voor geborgenheid en oorsprong. Twee belangrijke ingrediënten als het gaat om afscheid nemen. Iets wat we allemaal tegenkomen in de achtbaan van het leven.