Verbazing

‘Wat was de grootste verandering in je leven?’ Deze vraag wordt besproken door vier studenten van de opleiding Sociale Studies en drie dames op hoge leeftijd. De studenten hebben een zogenaamde ‘klets-pot’ gemaakt. In een glazen pot zitten allerlei vragen en stellingen die met elkaar worden besproken. Hierdoor willen ze elkaars wereld beter leren kennen. Een van de dames vertelt dat de komst van stromend water in huis, veel indruk op haar heeft gemaakt. De studenten hadden dit antwoord niet verwacht. De verbazing wordt nog groter. De andere dames vertellen over de komst van de eerste houten (!) wasmachine. Hierdoor beseffen de studenten dat dit soort grote veranderingen in hun leven nog niet zijn voorgekomen.

Maak je je druk over wat er in de wereld aan de hand is? Twee dames wisselen ervaringen uit over de televisieserie ‘In Europa’ van Geert Mak. Zij maken zich soms zorgen over hoe het met de wereld gaat. De studenten kennen deze serie niet. Ze vertellen dat ze meer in het hier en nu leven. Deze levensvisie is voor hen een bewuste keuze. Met aandacht luisteren de dames naar de ervaringen van de studenten.

Op de stelling ‘Ik vind het leuk om met mensen uit een andere generatie in gesprek te gaan’ reageert de oudste dame: ‘Ondertussen heb ik meerdere generaties onder mij, welke generatie bedoel je?’. Hier wordt samen om gelachen. En nieuwsgierig luisteren de studenten naar de verhalen van de ouderen.

De klets-pot zorgt dat jong en oud even bij elkaar in de keuken kijken. Dit levert niet alleen een waardevolle ontmoeting op, maar het zet ook aan tot nadenken. Wat zijn jouw antwoorden op deze vragen uit de klets-pot?