#shareforpieter

Bij binnenkomst in de workshopruimte zag ik zowel angst als nieuwsgierigheid op de gezichten van de deelnemers. Op tafel stond namelijk de waterverf klaar. Maar 5 minuten later werd er enthousiast geschilderd. Alle drempels waren verdwenen.

Samen met Puk Groen (student Sociale Studies Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch) gaf ik een creatieve workshop tijdens de conferentie ‘Past:Forward’ van Erfgoed Brabant in Eindhoven. De organisatie onderzoekt met behulp van deze conferentie of de gevestigde manieren van herdenken en vieren nog houdbaar zijn. Hieruit hopen zij nieuwe herdenkingsvormen te ontwikkelen. Dit viel mooi samen met de vieringen rondom 75 jaar bevrijding.

De deelnemers luisterden naar het verhaal van Pieter, die als veteraan in 1989 Indonesië bezocht. Daar ontmoette hij bij toeval een tegenstander uit de tijd dat hij 42 jaar geleden daar als soldaat was geweest. Beide mannen raken met elkaar in gesprek. Ze komen tot de conclusie dat ze nu geen tegenstanders meer van elkaar zijn. Ze schudden elkaar met een glimlach de hand. Pieter noemt dit lotsverbondenheid. Zo’n verhaal verdient het om gedeeld te worden. De workshop was de manier om hier vorm aan te geven. Pieter ontvangt foto’s van al dat ijverige schilderwerk. Deelnemers is gevraagd om dit verhaal ook in hun privéleven met iemand te delen (#shareforpieter). In de hoop dat het verhaal van mens tot mens door gegevenwwordt.