Creatieve verbeelding

Studenten van het eerste jaar van de opleiding Sociale Studies aan de Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch konden zich vrijwillig aanmelden voor een workshop ‘Creatief aan de slag’. In het lokaal voor beeldende vorming luisterden zij naar een aantal fragmenten van het levensverhaal van Luise Jacobs. In het kader van mijn onderzoek heb ik haar mogen leren kennen en zo doende ontstond deze workshop. Op jonge leeftijd maakte Luise de Tweede Wereld Oorlog mee en daarover schreef zij later meerdere boeken. Studenten werkten hun beleving of het meest indrukwekkende fragment bij het verhaal van Luise uit in een creatief werkstuk. Met behulp van potlood, krijt, houtskool, verf, ecoline of oude tijdschriften gingen ze fanatiek aan de slag. De tijd was kort maar de inzet van de studenten was bijzonder fanatiek. Er werd ijverig gezocht naar de sterkste symboliek en sommige studenten begonnen telkens opnieuw om het beste resultaat te bereiken. Voor een aantal was het überhaupt een uitdaging om creatief te werken, laat staan naar aanleiding van zo’n indrukwekkend verhaal. Tijdens de workshop vertelden de studenten over hun opa’s en oma’s en de samenstelling van hun familie. De kennis over de oorlog werd met elkaar uitgewisseld en soms werd google gebruikt om iets te controleren. De studenten bespraken op het einde de werkstukken in kleine groepjes. Een van de studenten opperde om de werkstukken aan Luise te laten zien en zo kwam het dat ik vandaag bij Luise op bezoek was met een stapel kunstwerken en persoonlijke berichten van de studenten voor haar. Naast bewondering was er ontroering en werden nieuwe anekdotes gedeeld aan de keukentafel.

Verhalen doorgeven lijkt wederom voor veel zingeving te zorgen bij alle betrokkenen.

Hieronder een greep uit de reacties van de studenten op de workshop.

Het verhaal van Luise inspireerde mij, en daagde mij uit me te verplaatsen in een situatie waar we vandaag de dag misschien niet zo veel mee bezig zijn. Bij de workshop ‘Creatief aan de slag!’ leerde ik hoe ik een deel van een verhaal met een bepaald gevoel kon vertalen naar een creatief product en daarmee anderen op die manier een stukje inzicht van kan geven.

Wat ik heb geleerd van de workshop is om van een deel van een krachtig verhaal om te zetten in een beeld op een creatieve manier. Ook heb ik er van geleerd dat wat er ook gebeurt in het leven dat het belangrijk is om niet op te geven maar juist door te strijden!

Vond het erg leuk, ondanks ik niet creatief ben. Het verhaal van Luise is een mooi en interessant verhaal en het is leuk om te zien dat er bij iedereen iets anders opvalt.

Wat ik uit deze workshop heb geleerd is dat hoe verschillend iedereen zich uit over een moeilijk onderwerp als de vervolging van de  joodse  gemeenschap.

De workshop was vanuit mijn perspectief erg leerzaam omdat ik uit mijn comfort-zone ben gestapt en een workshop heb gevolgd waar ik normaal gesproken niet voor zou kiezen. Ik heb dan achteraf ook geen spijt van de gemaakte keuze. De workshop begon met een verhaal waarna je die moest koppelen aan je opdracht. Ik vond het een leuke workshop en heb geleerd hoe ik een gedachtegang op papier kon uitbeelden.

Ik vond de creatieve workshop erg leuk en wat mij betreft zouden er veel meer van dit soort lessen aangeboden mogen worden. Vanuit de creatieve workshop heb ik geleerd dat je op diverse manieren je gevoelens en gedachtes kan uiten en dat dit ook heel fijn is om dit op een creatieve manier te doen.

Ik heb veel bewondering voor het verhaal van Luise en vond het dan ook erg bijzonder om daar op een creatieve manier mee aan de slag te gaan.

De workshop vond ik erg leuk omdat je creatief bezig bent en op een andere manier de informatie verwerkt. Het is leuk om te zien dat iedereen dit op een hele andere manier doet, en dat voor iedereen een ander stukje van het verhaal, er uit springt.

Ik vond de workshop erg leuk, omdat een bijzonder mooi verhaal werd gecombineerd met een creatieve opdracht.

Ik heb geleerd dat hoe erg een situatie kan zijn dat je vanuit je eigen kracht een heel eind kunt komen.