Joost van Iersel

Joost van Iersel is kenniskringlid van het lectoraat Zorg rond het Levenseinde.

Joost van Iersel werkt sinds april 2017 voor het lectoraat Zorg rond het Levenseinde. Hij is docent aan de Academie voor Sociale Studies in Breda.

Opleiding

Joost is breed opgeleid. Hij studeerde Fysiotherapie aan de Hogeschool Zeeland en Prosthetics aan de Northwestern University in Chicago. Daarnaast studeerde hij Religieuze en Symbolische Antropologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en volgde hij daarna de opleiding Supervisie en Begeleidingskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij deed ook nog de Mastercourse Oplossingsgerichte Coaching en Management en de vervolgopleiding Indirecte Technieken van Erickson aan het Korzybski instituut in Brugge.

Loopbaan

Joost werkte jaren in de revalidatie in Bolivia, New York, Amsterdam en Eindhoven. Sinds 1996 werkt hij in het hoger beroepsonderwijs. Eerst bij de opleidingen Fysiotherapie van THIM en Avans Hogeschool en sinds 2010 bij de opleiding Social Work van Avans Hogeschool.

Expertise

Joost begeleidt zijn studenten op een zeer positieve manier. Dat doet hij in een-op-een-coaching, maar ook tijdens de methodieklessen. Gezondheid en welzijn bekijkt hij vanuit een breed antropologisch en zingevend perspectief. Hij is co-auteur van het boek ‘Samen werken aan gezondheid. Psychosociale en medische basiskennis voor de sociaal werker’ (2018).

Onderzoek

Joost doet onderzoek naar zingeving bij ouderen ‘waar het leven schuurt’. De doelgroepen zijn ouderen in een verpleeghuis en ouderen als lid van de participatiesamenleving.